Пред-инвестиционно проучване за пътя Шумен – Карнобат


РЕЗЮМЕ





Предмет на настоящето  пред-инвестиционно проучване e възстановяване на второкласния път от Републиканската пътна мрежа ІІ-73 Шумен – Карнобат  от км 0+000 до км  90+500  с обща дължина    90500 м, по-нататък наричан  за краткост "Проекта" или "Пътят".

Пътят е неразделна част от РПМ и като такъв осигурява транспортна връзка между две съседни области – Шуменска и Бургаска. Той единствената цяло-сезонна  алтернатива за пресичане на Стара планина в района на централната част на Източна България.   

Възложител на пред-инвестиционното проучване е Изпълнителна агенция "Пътища",  който е разработил и Техническото задание.

Изпълнител на пред-инвестиционното проучване е фирма "Трансконсулт-БГ" ООД  по-нататък наричана  "Консултанта".

Началната точка за Пътя при км. 0+000 е пътен надлез над път І-7 "Силистра – Шумен – Ямбол", а крайната точка е при кръстовище на ниво с път І-6 "Kюстендил - София – Карлово - Сливен –Бургас"- км. 90+500.

Проучването има за цел разработването на вариантни технически решения – Стратегии за подобряване на експлоатационното състояние на Пътя и оценка  на степента на тяхната техникоикономическа  ефективност при съответните прогнозни нива на интензивност на движението въз основа на:
-          Разработени вариантни / алтернативни  технически решение за възстановяване на експлоатационните качества на участъците, които да се обединят в Стратегии за подобряване на работоспособността на настилка и експлоатационните параметри на пътя;
-          Оценка на необходимите инвестиции в EURO за реализацията на съответно обособените Стратегии за ремонт и рехабилитация на Пътя, чрез определяне на основните  параметри характеризиращи икономическата ефективност на приетите Стратегии  и т.н.

Предвид обстоятелството че Техническото задание изисква оценката на технико – икономическата ефективност да се извърши на база платформата на HDM ІV (Highway Development & Management – Методология за развитие и управление на пътищата) на Световната банка, то Проучването по обхват и обем е подчинено на тази методология.

За целите на Проучването платформата на HDM ІV е калибрирана на така нареченото Ниво 1. В много случаи е постигнато ниво на калибриране близко до това на  Ниво 2.  В единични случаи, при условията на добро познаване на историята на даден под-участък и при наличие на информация от натурни наблюдения, някои параметри са калибрирани на Ниво 3. Последното преди всичко се отнася до развитието на специфични дефекти по настилките и е възможно да варира от подучастък до подучастък.

По отношение на Автомобилния парк, поради обстоятелството, че у нас общите профилни преброявания се извършават на база 6 класа моторни превозни средства, в модела са използвани същия брой класове а именно: Леки, Лекотоварни /обслужващи/, Товарни с 2 оси,            Товарни с 3 оси, Съчленени /влекачи с ремарке с 5  или повече оси/ и Автобуси. За всеки един клас автомобили са определени техните експлоатационни параметри.

На база статистически данни, данните за покупки на нови и употребявани автомобили, проучвания извършени при сдружения на превозвачи са избрани следните представителни по класове автомобили:



-           Опел Астра 1.6  - Клас леки автомобили 
-           Пежо Партнер 190  С - Клас Лекотоварни /обслужващи/ 
-           Ивеко 120 - Клас товарни автомобили  с 2 оси
-           Камаз - Клас товарни автомобили с 3 оси
-           Мерцедес АКТРОС  1840 – с полу-ремарке КЙОГЕЛ - Клас съчленени /влекачи с ремарке с 5  или повече оси/
-           Сетра 216 - Клас Автобуси–


Оценка на Интензивността на автомобилното движение по Път ІІ-73 е извършена въз основа на данните от 11 броя преброителни пунктове както следва:

За Участък 1 -   ДПП 1559,    ДПП   1561, ДПП 1562, ДПП 1563, ППП 100                
За Участък 2 -  ДПП 1566, ДПП 1568, ДПП 1570, ДПП 1572 , ДПП 1573 и ДПП 1574

На допълнителните преброителни пунктове /ДПП/  се е провеждало преброяване на движението в годините с последна цифра 0 и 5 в рамките на Общите профилни преброявания в страната. На постоянните преброителни пунктове /ППП/ преброяване на автомобилното движение се е извършвало ежегодно. Последното Общо профилно преброяване на тези пунктове е през 2000 г.

Прогнозните коефициенти за развитие на трафика са определени на база на анализ на информацията от проведените профилни преброявания на движението, което очертава тенденциите на развитие. Освен това те са съобразени с очаквания икономически ръст на страната. Ръстът на брутния вътрешен продукт за 2003 г. е 4 %, а в периода 2004-2006 г. се очаква да бъде 5%.  Взето е под внимание и развитието на съответния регион, през който минава пътя.   

Установената общата прогнозна интензивност  по участъци за 2000 год, която е база за разработване на прогнозното движение за 20 годишния анализен период  е както следва:
 


Въпреки установените аномалии в протичането на движението в периода 1990-2000 г, което е валидно за всички пътища в страната, се очаква движението по път II-73 да нараства с нормални темпове при условията на устойчиво икономическо развитие на страната и в периода 2020-2025 г да достигне до 4% среден годишен ръст.

При изграждане на модела на движението за Път ІІ-73 са използвани следните предпоставки:
1.         С или без рехабилитация Прохода ще се използва от определен обем движение. т.е. с или без рехабилитация движението ще реализира съответните транспортно експлоатационни разходи. Модела предвид обстоятелството, че анализа се провежда за съществуващ път, то е заложено с един и същ обем както при така наречената Стратегия 0 така и при Стратегии 1, 2 и 3.;
2.         Привлеченото движение така или иначе ползва участъци от РПМ и реализира своите транспортно експлоатационни разходи за да достигне от точка А до точка Б. Пренасочването му през път ІІ-73 е индикация, че то е намерило икономически по ефективния маршрут. В Модела то участва в общия обем на движението, както при така наречената Стратегия 0 така и при Стратегии 1, 2 и 3.  В действителност този подход при условие, че не се разглежда мрежово моделиране на потоците, определено ще даде сравнително по консервативни стойности на икономическите резултати.

По отношение на Пътя в рамките на обхвата на Проучването на първо място  e извършено  обследване на  геометрията и неговото състоянието.

Геометрията на Пътя е заснета с GPS и данните са обработени в средата на Auto Cad. Изведените от GPS данни са с точност до 3 м за геодезически координати y и x (ситуация) и до 1.5 м за коти. Гъстотата на измерените точки е в зависимост от геометричните характеристики и релефа. За участъци с много хоризонтални криви и пресечен терен гъстотата е през 5-10 м, а за прави и равни участъци тя варира до 300-400 м. Изведените от GPS данни за пътното трасе са нанесени върху предварително координиран картен материал в М 1:25 000, който визуализира геометричните характеристики на пътното трасе и дава информация за географските особености, обслужваните населени места, както и за кръстовищата с Републиканската и Общинската пътна мрежа.

Оценката на състоянието на съществуващата настилка обхваща оценка на напречната равност и надлъжна равността изразена  със стойности на Международния индекс за оценка на неравностите (International Roughness Index- IRI),  количествен анализ на степента разрушаване на настилката, степента на ускорено износване, степен на развитие на пукнатини, степен на нарушение на ръбовете, наличието на дупки, степен на "изпотяване", и т.н.

По отношение оценката на  носимоспособността на настилката Модела е калибриран по на база конструктивното число на настилката чрез оценка на физико-механичните параметри на пластовете по метода на AASHTO посредством единични шурфове.

Анализът  на моментната и прогнозна работоспособност на пътните настилки е извършено на база „AASHTO Guide for Design of Pavement Structures"  1993 където, както е известно при поредица от фактори носимоспособността на пътната настилка се изразява с така нареченото „конструктивно число – structural number" – SN. За осъществяване на логическа връзка между метода на AASHTO и нормативната база в България относно Техническите изисквания към материалите за/в пътните настилки е използвано и  „Ръководство за оразмеряване на асфалтови настилки" 2003 – Централна лаборатория по пътища и мостове – ИАП . Методологията която е следвана при оценка на носимоспособността на съществуващите настилки е тази описана в част ІІІ на AASHTO Guide for Design of Pavement Structures  1993, а именно Pavement Design Proceedures for Rehabilitation of Existing Pavements. Подхода за оценка на носимоспособността  на земната основа т.н. Зона А  (subgrade) се базира на почвената класификация на материала по  AASHTO 145, в резултат на което в зависимост от направената оценка на климатичните, хидроложки и хидрогеоложки условия е приеман съответния  оразмерителен модул Mr (MPa). Класификацията на несвързаните материали от основните пластове е извършена база състав, форма на зърната,  степен на пластичност и  е сравнявана с параметрите заложени  в БДС  2282 "Камък трошен за пътни основи и асфалтови покрития", БДС 8991 "Баластра речна за пътни основи", като техните якостни / деформационни характеристики са определени въз основа на следните  предпоставки:
-          коефициент на уплътнение равен на 1 спрямо Модифицирания Проктор, поради продължителната експлоатация на настилката;
-          при трошен материал съответстващ  на общите характеристики на материал за под-основни пластове  съгласно БДС 2282 – показател на  CBR – 30
-          при трошен материал съществено отклоняващ се от общите характеристики на материал за под-основни  пластове съгласно БДС 2282 – показател на  CBR – 15
-          при трошен материал съответстващ  на общите характеристики на материал за основни пластове  съгласно БДС 2282 – показател на  CBR – 80
-          при трошен материал съществено отклоняващ се от общите характеристики на материал за основни  пластове съгласно БДС 2282 – показател на  CBR – 30
-          при не трошен материал съответстващ на общите характеристики на материал за основни  и под-основни пластове  съгласно БДС 8991 – показател на  CBR - 20
-          при не трошен материал съществено отклоняващ се от общите характеристики на материал за основни  и под-основни пластове съгласно БДС 8991 – показател на  CBR - 10

Стойностите на коефициентите на асфалтовите пластове от основата и покритието са определени на база визуалната оценка на състоянието на покритието съгласно AASHTO Guide for Design of Pavement Structures  -Table 5.2.

При анализиране състоянието на големите съоръжения с цел оценка на необходимия обем СМР за тяхното възстановяване са обследвани:
-          Състояние на фундаментите;
-          Състояние на бетоновата повърхност и степен на "откриване" на армировката в долното строене;
-          Степен на съхранение на проектната геометрия на усоите и крилата;
-          Състояние на бетоновата повърхност и степен на "откриване" на армировката в горното строене;
-          Състояние на фуги и хидроизолация;
-          Състояние на тротоарни конзоли и парапети и т.н. 

В зависимост от геометрията на пътя, състоянието на пътната настилка, устойчивостта на пътното тяло, състоянието на отводнителните съоръжения и големите съоръжения, както и вероятната необходимост от реконструкция Участъци 1 и 2 са разделени всеки един съответно на по 5 под-участъка както следва:

Участък 1 –   Североизточен район, Шуменска област –  от км.0,000 до км.43,500, включващ  пет подучастъци  с №№ от - 1.1 ÷ 1.5
Участък 2 –   Югоизточен район, Бургаска област –  от км.43,500 до км.90,500, включващ пет подучастъци с №№ от -  2.1 ÷ 2.5

В зависимост от геометрията на пътя, състоянието на пътната настилка, устойчивостта на пътното тяло, състоянието на отводнителните съоръжения и големите съоръжения, както и вероятната необходимост от реконструкция на отделни под.участъци за различните участъци се предвижда изпълнението на различни по вид и сложност ремонтни работи, групирани в така наречените Алтернативи. Тяхното комбинирано прилагане цели да се постигне хомогенност в  транспортно-експлоатационни характеристики между пътни участъци.

От гледна точка на "геометрията" разработените технически параметри са съобразени с класа на пътя и изискванията на утвърдената и действаща в момента нормативна база – Наредба №1 от 26.05.2000 год. "Норми за проектиране на пътища" на МРРБ и Техническото задание, за проектна скорост Vпр=80 км/ч за равнинен терен, Vпр=60 км/ч за хълмист терен и Vпр=40 км/ч за планински терен. Проектната скорост за планински участък е допусната заради тежките теренни условия.

За всеки един участък са разработени минимум три броя Алтернативни технически решения за рехабилитация на пътя и едно за неговата реконструкция.  Тези решения са обединени в Стратегии за ремонт, рехабилитация и поддържане на пътя за 20 годишен анализен период съгласно изискванията на Техническото задание.

На база тези Алтернативни решения  са изготвени количествено-стойностни сметки, за които са разгледани под-алтернативни решения, които са  със стойности на СМР съответно завишени и занижени с 15% (формално наречени песимистичен и оптимистичен вариант на така приетата реалистична алтернатива) и които следва да отразят очакваните специфични разходи по реализация на СМР в зависимост от моментното и очаквано състояние на пътя. От оформената по такъв начин ценова матрица с четири колони и три реда, към така наречената Стратегия 0 предвиждаща единствено текущо поддържане са разработени 3 броя Стратегии за рехабилитация на Проекта  а именно Стратегия 1, Стратегия 2 и Стратегия 3.

Очакваните стойности на разходите за реализация на съответните алтернативи са както следва:



За оценка на рисковата устойчивост на Модела , Проектът е анализиран със стойности на СМР завишени с  20%  и намаление на трафика с 20%.

От гледна точка на социалния ефект, в резултат на направения анализ, безусловно се налага извода, че независимо от обстоятелството, че един технико-икономически модел изграден върху платформата на HDM IV практически трудно отчита влиянието на даден проект върху социалните параметри на даден регион, състоянието на Път ІІ-73 има съществено влияние върху социалния климат и качеството на живот на ниво община.  От направените обобщени анализи видно е това се отнася за повече от 10 000 души население в непосредствената зоната на влияние на самия Път и за над 120 000 души население в разширения регион на влияние обхващащ градовете Шумен и Карнобат.

Горното естествено няма да намери цифров израз, чрез стойности на икономическите параметри на модела изграден върху платформата на HDM IV, но е допълнителен аргумент за необходимостта от "инвестиране" в тази пътна връзка.

Извършения икономически анализ на база платформата HDM-IV  включва:
-          Оценка на общите нетни ползи (икономии) за обществото при избора на съответната инвестиционна Стратегия;
-          Определяне на параметрите индикиращи степента  на инвестиционната ефективност NPV (нетна осъвременена стойност), BCR (коефициент за ефективност), IRR (коефициент на възвращаемост) и FYR (срок за откупуване)  и т.н.

Икономическият модел е разработен за прогнозен период от 20 години, при лихвен процент (сконтов процент) от 12% , който макар и завишен спрямо конюктурата на паричния пазар към момента на изследването е обичаен за инвестиция от такъв характер.    Както беше вече посочено остойностяването е  извършено с единични цени в Евро. Икономическия модел е изграден при условията на  2 годишен строителен период  и при равно  (50%-во) разпределение на инвестициите във времето.  Няма основание да се счита, че изместването на началото на инвестиционния процес с две до три години ще повлияе съществено на икономическите показатели на Проекта. Както беше посочено вече за оценка на рисковата устойчивост на Модела, Проектът е анализиран със стойности на СМР завишени с  20% и намаление на трафика с 20%.  Независимо от относително устойчивия за момента характер на паричния пазар, чувствителността на модела е проверена и при 10% и 14% /сконтов процент/.


Базовия икономически анализ е извършен при условията на:

1.                  Сконтов процент на стойност   12%;
2.                  Реалистично ниво на движение;
3.                  Реалистично ниво на капиталните разходи и разходите за поддържане.

Както вече беше посочено, Пътят е разделен на 2 бр. основни  участъка, всеки един от тях съответно на 5 бр. подучастъка –т.е. общо 10 бр участъка. Като цяло към Пътя са приложени 3 бр Стратегии за рехабилитация, които представляват комбинация от вариантни технически решения за ремонт / реконструкция (както на пътното тяло така и на съоръженията) за всеки един подучастък с цел да се достигне до хомогенно ниво на експлоатационните характеристики на Пътя в рамките на една Стратегия и съответното оптимално ниво на инвестицията. При това Консултантът е имал за цел да постигне между участъкова адекватност / съпоставимост на икономическите параметри. Т.е. нивата на ефективност между Стратегиите да не се „разминават" с нивата на ефективност на техническите решения за конкретните участъци. 

В смисъла на горното, базов икономически анализ е извършен както на ниво Проект / Път, така  и на ниво участък. Анализът за оценка на риска (стойности на СМР завишени с  20%  и намаление на трафика с 20% ) е извършен  на ниво Проект.


В Таблица S-1 са резюмирани резултатите от базовия икономически анализ на ниво участък и Път / Проект.  


Таблица S-1


Забележка:          NPV - Нетна настояща стойност на Проекта
                        IRR - Норма на възвръщаемост на средствата при реализация на Проекта
                                NPV/C - Печалба спрямо стойността на инвестицията














В Таблица S-2 са резюмирани резултатите от анализа на риска при завишаване на капиталовите разходи до 20 % спрямо базовия икономически модел на ниво Път, при намаляване на обема на движението до 20 % спрямо базовия икономически модел на ниво Път,  при намаляване на обема на движението до 20 %  и при завишаване на капиталовите разходи до 20 % спрямо базовия икономически модел на ниво Път..  


Таблица S-2




















Сконтов %
Нетна настояща стойност (NPV),MЕвро
Норма на възвръщаемост (IRR),%
Ефективност (NPV/C)
Стр-я 1
Стр-я  2
Стр-я  3
Стр-я 1
Стр-я  2
Стр-я  3
Стр-я 1
Стр-я  2
Стр-я  3

Реалистични  капиталови разходи и разходи за поддържане  - базов анализ
10%
53.577
63.003
57.793
33.2
33.7
28.2
2.822
2.869
2.127
12%
41.639
 49.105
 43.919
33.2
 33.7
 28.2
 2.234
 2.274
1.646
14%
32.370
 38.298
 33.167
33.2
 33.7
 28.2
 1.774
 1.809
1.261

Завишени  капиталови разходи до 20 %
10%
50.338
59.169 
53.947 
29.1
29.5 
25.3 
2.265 
2.294 
1.739
12%
38.415
45.289 
40.091 
29.1
29.5 
25.3 
1.757 
1.782 
1.310
14%
29.180
34.523 
29.380 
29.1
29.5 
25.3 
1.362 
1.384 
0.976

Намаление на прогнозния обем движение  до 20 %
10%
46.094
54.703 
50.352 
31.2
31.8 
27.2 
2.429 
2.492 
1.914
12%
35.600
42.407 
38.076 
31.2
31.8 
27.2 
1.911 
1.964 
1.469
14%
27.449
32.840 
28.554 
31.2
31.8 
27.2 
1.505 
1.552 
1.122

Завишени  капиталови разходи до 20 % и  намаление на прогнозния обем движение  до 20 %
10%
42.855
50.870 
45.648 
27.3
27.7 
23.7 
1.929 
1.973 
1.472
12%
32.377
38.592 
33.397 
27.3
27.7 
23.7 
1.482 
1.519 
1.091
14%
24.260
29.064 
23.922 
27.3
27.7 
23.7 
1.132 
1.165 
0.795



Забележка:          NPV - Нетна настояща стойност на Проекта
                        IRR - Норма на възвръщаемост на средствата при реализация на Проекта
                                NPV/C - Печалба спрямо стойността на инвестицията

Въз основа на резултатите на извършените анализи могат да се направят следните изводи:

1.                  Техническите решения приложени в съответните Стратегии са адекватни на инвестиционните нива и очакваните експлоатационни параметри на Пътя;
2.                  Всяка една от изградените три Стратегии, има висока степен на икономическа ефективност при така наречения базов икономически анализ – т.е. при реалистично ниво на капиталовите разходи, разходите за поддържане и нивото на движение и при трите нива на сконтов процент;
3.                  При така наречения  базов икономически анализ – т.е. при реалистично ниво на капиталовите разходи, разходите за поддържане и нивото на движение и при трите нива на сконтов процент най-ефективна е Стратегия № 2,  следвана от Стратегия № 1 и Стратегия № 3.
4.                  Всяка една от изградените три Стратегии, намаляват не съществено степента на икономическа ефективност при условия на увеличение на капиталовите разходи до 20%, като запазват приоритетното подреждане от т. 3 по горе;
5.                  Всяка една от изградените три Стратегии, също не намаляват съществено степента на икономическа ефективност при условия на намаляване на обема на прогнозното движение до 20% запазват приоритетното подреждане  от т. 3 по горе;


6.                  Всяка една от изградените три Стратегии, намаляват не много съществено степента на икономическа ефективност при условия на намаляване на обема на прогнозното движение до 20% и увеличение на капиталовите разходи до 20%  и практически продължават да остават достатъчно ефективни за реализация.
В заключение, на база резултатите от извършените анализи Консултанта препоръчва прилагането на Стратегия 2.  Тази стратегия има:
1.      Най-висока осъвременена стойност – NPV- 49.105 МЕвро
2.      Най-висока норма на възвращаемост – IRR – 33.7 %
3.      Най-висок коефициент на ефективност – BCR  -2.274
4.      Най-къс срок за откупуване – FYR – 8.1 год.
Проектът безспорно носи  ползи за обществото в резултат на намаляване на  транспортно-експлоатационните разходи (VOC) и подобряване качеството на живот на жителите от общините в непосредствената зона на влияние на Път ІІ-73.  Анализът показва също така, че Проектът е ниско рисков, поради относително не голямата му чувствителност към промени в капиталовите разходи и обема на прогнозното движение.

Консултантът препоръчва във възможно най-кратки срокове да се престъпи към разработването ПСД за реализация на рехабилитационните  мероприятия поради, която се очаква да бъде относително сложна и обемиста дейност поради специфичния характер на Пътя, относително трудния релеф на терен, необходимостта да се обърне специално внимание към ремонта на съществуващите съоръжения, необходимостта да се предвиди изграждането на допълнителни укрепителни съоръжения осигуряващи устойчивост на скатовете и т.н.


Семчиново

3 защитени зони – езеро скали

Газифицирани

Ски

Еко

капацитет 120 места в един апартамент и стаи с по 2,3,4,5 и повече легла.

Всички стаи са с мивки и етажни санитарни възли и бани. Хижата е водоснабдена и електрифицирана, с централно отопление. Разполага с ресторант, лавка и дискотек


Казват, че в този район се срещали единични представители на бряст, дървесен вид застрашен от изчезване в Европа, поради върлуването на някаква болест по представителите му. В този случай правилото, че нещата обикновено у нас идват с закъснение се проявява в положителен аспект.

ЕЗЕРОТО

Категория: Защитена местност

Местоположение: с. Семчиново, община: Септември, област: Пазарджик, с. Симеоновец, община: Септември, област: Пазарджик

Площ: 5.80 хектара

РИОСВ: Пазарджик ул. "Гурко" N3 ет.4 п.к.220

Документи на обявяване:ЗАПОВЕД No.РД403 от 03.04.2003

Цели на обявяване :

1. Опазване на характерен ландшафт.



ЛАТИН ДОЛ

Категория: Защитена местност

Местоположение: с. Семчиново, община: Септември, област: Пазарджик

Площ: 8.30 хектара

РИОСВ: Пазарджик ул. "Гурко" N3 ет.4 п.к.220

Документи на обявяване:ЗАПОВЕД No.РД409 от 03.04.2003

Цели на обявяване :

1. Опазване на характерен ландшафт.

МИЛЕВИ СКАЛИ

Категория: Защитена местност

Местоположение: с. Драгиново, община: Велинград, област: Пазарджик, с. Семчиново, община: Септември, област: Пазарджик, с. Симеоновец, община: Септември, област: Пазарджик

Площ: 115.10 хектара

РИОСВ: Пазарджик ул. "Гурко" N3 ет.4 п.к.220

Документи на обявяване:ЗАПОВЕД No.РД404 от 03.04.2003

Цели на обявяване :

1. Опазване на характерен ландшафт.


Парапланер

Археология В с. Семчиново и с. Варвара са открити останки от средновековните крепости, множество църкви и параклиси, метеорологичната станция, непосредствено под паметника на в. Милеви скали 1593 м. н.в.



-          Град Септември е сред малкото, които са на 100% газифицирани.
- Точно така. Газифициран е целият град, включително и оранжерията по пътя за село Ветрен, с което се променя самият начин на отглеждане на зеленчуци. Ние сме една от първите общини в страната, която направи проекти по Закона за енергийна ефективност и двете големи училища в града, едно училище в с.Семчиново, както и двете детски градини в Септември са газифицирани. Едната градина е изцало санирана, сменена е дограмата, инсталациите, всичко. Другите сме ги обновили частично-сменени са дограмите, инсталациите, котелните помещения. Всичко това е извършено чрез кредит, който беше гласуван от общинския съвет.
- В момента Министерството на финансите наложи изискване чрез постановление за общинските бюджети, което както и да се погледне си, е чист рекет - 10% от бюджета да се заделя за непредвидени обстоятелства?
- Благодаря ви за този въпрос, защото това е голям удар срещу общинските бюджети. Миналата година този остатъчен процент беще 7, сега вече е 10 %. Това е противоконституционно и противозаконно. В закона е казано, че трябва война или потоп да стане, точно така е записано - форсмажорни обстоятелства. А такива обстоятелства през 2006 не е имало. За нашата община става дума за около 250 хил. лева, което е сериозна сума.


Горско стопанство, "ТЕЛЕКАБЕЛ" АД, асфалтосмесителните инсталации в село Семчиново с оператор "Пътища"АД-Пазарджик и база Тополница  с оператор "Пътстрой"АД-Пазарджик.

В Малкобеловския карстов басейн, разположен в западното подножие на Родопите. Формирал се е подземен карстов поток, който в долната си част е напорен, а в горната - ненапорен. Подхранването на карстовите води се осъществява от валежи, паднали в разкритията и водосбора им, а дренирането - от извори. Повечето от изворите са разположени в северната и североизточната част на басейна. От ненапорната част са изворите Студената вода при с. Малко Белово с дебит около 20 l/s, западно от Симеоновец - 7-8 l/s, изворите при с. Семчиново и други. Част от карстовата вода се излива в алувиалните наслаги на терасата на р. Марица, която е е заблатена в тези участъци. По разлом от напорната част излиза термална вода с дебит 40-60 l/s и температура на водата 230С (извор "Топлата вода"). Сумарният естествен ресурс, определен на базата на дебитите на изворите, заедно с субтермалната вода възлиза на около 80 l/s, при приблизителен модул на подземен отток около 1.5 l/s.km2. Прогнозно-експлоатационните ресурси са по-ниски - около 55-60 l/s. От тях има данни за експлоатация на около 10 l/s. Не се взима предвид сезонното използване на извора "Топлата вода" за рекреационни цели - водата му се използва за пълнене на басейни. Тук не е оценено и количеството карстова вода постъпваща в терасата на р. Марица. То е включено в ресурсната оценка на поровите води на Горнотракийската низина.





Не ме питайте дали съм гласувал или не. Всички гласувахме. За нас е добре, че един силен човек, и то кореняк, дойде на власт." Така бай Денко Стоянов коментира вота за известния бизнесмен Димитър Джамов в пазарджишкото село Семчиново. "Местните хора са горди и никога не са избирали слаб управник", продължава 65-годишният пенсионер. Освен това бай Денко е сигурен, че семчиновци, и то младите, ще се върнат от гурбет и ще разкрасят още повече родното място.
Родопското село е сгушено под западния склон на планината в рядко красива местност. Някога силни хора от партията, пак с корен оттук, са се постарали да има най-важните за едно населено място заведения, обществени сгради и инфраструктура. Всичко обаче е остаряло и е в рамките на соцреализма. Бай Денко веднага съобщава болката на хората. А тя е, че липсва канализация. "Срамота е село с такъв център, такова училище и читалище още да е на септични ями", подкрепят го и други местни хора. Канализацията е била една от целите на бившата вече кметица Маргарита Даскалова, но тя не е успяла да осъществи този проект. Сега всички са вперили поглед в Димитър Джамов. Бившият шампион по борба и бизнесмен отвя конкуренцията с повече от 90%. Той обаче е наясно с гордостта на местните хора и споделя пред "Стандарт", че управлението ще бъде изцяло в техните ръце.
Другата гордост на семчиновци е красивата природа наоколо и възможностите за селски туризъм. Една от атракциите е туристическият комплекс "Милеви скали", на 15 км навътре в Родопите. От едноименната местност до селото е час път пеша, но има и асфалтирано трасе за автомобилистите. Над местността е и самият връх Милеви скали с надморска височина 1589 метра. При хубаво време семчиновци показват на туристите великолепния изглед, който се открива към Тракия. Вече много чужденци, особено от Германия, познават мястото и идват тук през лятото. Сега с помощта на новия кмет и на местните първенци всички са сигурни, че този вид туризъм ще се разрасне. По-заможните хора вече имат кокетни вили, където от две-три лета посрещат десетки западни туристи.
"Проблемът ни още е, че не всички могат да си намерят работа", коментират хората на площада. Най-големият удар те са преживели, когато преди години затвори врати гигантът завод за стоманени тръби. В него работеха стотици и хиляди от селата в община Септември. Затова някои млади са предпочели чужбина, други развиват земеделие, а трети са по София и Пловдив. Хората ще се върнат - категоричен е бай Денко -  семчиновци разчитат на Джамов и затова в 3000-то село повечето са дали гласа си за него. "Нека да встъпя в длъжност, пък тогава ще видим", са първите думи на бизнесмена.



Санекс ООД е създадена през 1997 година в гр.Пловдив и оттогава се занимава с дейности в областта на телекомуникациите.В края на 2005 година фирмата получи разрешение за изграждане на комуникационно съоръжение на местността „Милеви скали" през което стана възможно изграждането на безжично трасе до Община Батак. Санекс ООД е регистрирана по общи лицензии 217 и 220

HEAT TRANSFER


 Heat can be transferred by three processes: conduction, convection, and radiation. Conduction is the transfer of heat through a solid object; it is this process that makes the handle of a poker hot, even if only the tip is in the fire. Convection transfers heat through the exchange of hot and cold molecules; this is the process through which water in the kettle becomes uniformly hot even though only the bottom of the kettle contacts the flame. Radiation is the transfer of heat via electromagnetic (usually infrared) radiation; this is the principal mechanism through which a fire warms a room.
            Heat Transfer, in physics, process by which energy in the form of heat is exchanged between bodies or parts of the same body at different temperatures. Heat is transferred by convection, radiation, or conduction. Although these three processes can occur simultaneously, it is not unusual for one mechanism to overshadow the other two. For example, heat is transferred predominantly  by conduction through the brick wall of house, a pan of water on a stove is largely heated by conduction, and the earth receives heat from the sun almost wholly by radiation.
            Conduction
            The only method of heat transfer in opaque solids is conduction. If the temperature at one end of a metal rod is raised by heating, heat is conducted to the colder end. The exact mechanism of heat conduction in solids is not entirely understood, but it is believed to be partially due to the motion of free electrons, which transport energy in a temperature difference is applied. This theory helps to explain why good electrical conductors also tend to be good heat conductors. It was not until 1822 that the French mathematician Jean-Baptiste Joseph Fourier gave precise mathematical expression to what is now called Fourier's law of heat conduction. This law states that the rate at which heat is conducted through a body per unit cross-sectional area is proportional to the negative of the temperature gradient existing in the body.
            The proportionality factor is called the thermal conductivity of the material. Materials such as gold, silver, and copper have high thermal conductivities and conduct heat readily, but materials such as glass and asbestos have values of thermal conductivity hundreds and thousands of times smaller, conduct heat poorly, and are referred to as insulators. In engineering applications it is frequently necessary to know the rate at which heat will be conducted through a solid across which a known temperature difference exists. Sophisticated mathematical techniques are required to establish this, especially if the process varies with time, the phenomenon then being known as transient-heat conduction. With the aid of analogue and digital computers, these problems are now being solved for bodies of complex geometry.
            Convection
            If a temperature difference arises within a liquid or a gas, then fluid motion will almost certainly occur. This transfers heat from one part of the fluid to another, a process called convection. The motion of the fluid may be natural or forced. If a liquid or gas is heated, its density or mass per unit volume generally decreases. If the liquid or gas is in a gravitational field, the hotter, less dense fluid rises while the colder, denser fluid sinks. This kind of motion, due solely to the non-uniformity of the fluid's temperature, is called natural convection. Forced convection is achieved by subjecting the fluid to a pressure gradient and thereby forcing motion to occur according to the laws of mechanics.
            Suppose, for example, that water in a pan is heated from below. The liquid closest to the bottom is warmed by heat conducted through the bottom of the pan. It expands and its density decreases; the hot water as a result rises to the top and some of the cooler fluid descends towards the bottom, thus setting up a circulatory motion. The cooler liquid is again heated by conduction; the warmer liquid at the top loses its heat by conduction and radiation into the air at the top of the pan. Similarly, in a vertical gas-filled chamber, such as the air space between two window panes in a double-gazed window, the air near the cold outer pane will move down and the air near the inner, warmer pane will rise, leading to a circulatory motion.
            The heating of a room by a radiator depends less on radiation than on natural convection currents, the hot air rising along the wall, drawing cooler air back to the radiator from the rest of the room.Because of the tendency of hot air to rise and of cool air to sink, radiators should be placed neither floor and air-conditioning outlets near the ceiling for maximum efficiency. Natural convection is also responsible for the rising of the hot water and steam in natural-convection boilers and for the draught in a chimney. Convection also determines the movement of large air masses above the earth, the action of the winds, the formation of clouds, ocean currents, and the transfer of heat from the interior of the sun to its surface.
                        Radiation
            Radiation is fundamentally different from both conduction and convection in that the substances exchanging heat need not be in contact with each other. They can, in fact, be separated by a vacuum. Radiation is a term generally applied to all kinds of electromagnetic-wave phenomena. Some radiation phenomena can be described  in terms of wave theory, but the only satisfactory general account of electromagnetic radiation is quantum theory. In 1905 Albert Einstein proposed that radiation sometimes displays quantized behaviour: in the photoelectric effect the radiation behaves like tiny "bullets", called photons, rather than as waves. The quantized nature of energy had been postulated before Einstein's paper, and in 1900 the German physicist Max Planck had used quantum theory and the mathematical formalism of statistical mechanicsto drive a fundamental law of radiation. The mathematical expression of this law, called Planck's distribution, relates the intensity of radiant energy emitted by a body at a given wavelength to the temperature of the body. This is the maximum amount of radiant energy that can be emitted by a body at a particular temperature. Only an ideal body (blackbody) emits radiation exactly according to Planck's law. Real bodies emit at a somewhat reduced intensity.
            The contribution of all frequencies to the radiant energy emitted is called the emissive power of the body, the amount of energy emitted by unit surface area per unit time. As can be shown from Planck's law, the emissive power of a surface is proportional to the fourth power of the absolute temperature. The proportionallity factor is called the Stefan-Boltzmann, who, in 1879 and 1884 respectively, discovered the fourth power relationship for the emissive power. According to Planck's law, all substances emit radian energy merely by virtue of having temperature above absolute zero. The higher the temperature, the greater the amount of energy emitted. In addition to emitting, all substances are capable of absorbing radiation. Thus, although an ice cube is continuously emitting radiant energy, it will melt if an incandescent lamp is focused on it because it will be absorbing a greater amount of heat than it is emitting.
            Opaque surfaces can absorb or reflect incident radiation. Generally, bull, rough surfaces absorb more heat than bright, polished surfaces, and bright surfaces reflect more radiant energy than dull surfaces. In addition, good absorbers are also good emitters; good reflectors, or poor absorbers, are poor emitters. Thus, cooking utensils generally have dull bottoms for good absorption and polished sides for minimum emission thus maximizing the net heat tuansfer into the contents of the pot.
            Some substances, including many gases and glass, are capable of transmitting large amounts of radiation. It is experimentally observed that the absorbing, reflecting, and transmitting properties of a substance depend upon the wavelength of the incident radiation. Glass, for example, transmits large amounts of short wavelength of the incident radiation. Glass, for example, transmits large amounts of short wavelength ultraviolet radiation, but is a poor transmitter of long wavelength infrared radiation. A consequence of Planck's distribution is that the wavelength at which the maximum amount of radiant energy is emitted by a body decreases as the temperature increases. Wien's diaplacement law, named after the German physicist Wilhelm Wien, is a mathematical expression of this observation and states that the wavelength of maximum energy, expressed in micrometer (millionths of a merte), multiplied by the temperature of the body in Kelvins, is equal to a constant, 2878. This fact, together with the transmitting properties of glass mentioned above, explains the warming of the greenhouses. Radiant energy from the sun, predominantly of visible wavelengths, is transmitted through the glass and enters the greenhouse. The energy emitted by the contents of the greenhouse, however, which emit primarily at longer, infrared, wavelengths, is not transmitted out through the glass. Thus, although the air temperature outside the greenhouse may de low, the temperature inside the greenhouse will be much higher because there is a sizable net heat transfer into it.
            In addition the heat transfer processes that result in raising or lowering the temperatures of the participating bodies, heat transfer can also produce phase changes such as the melting of ice or the boiling of water. In engineering, heat transfer processes are usually designed to take advantage of these phenomena. In the case of space capsules re-erterig the atmosphere of the earth at very high speed, a heat shield that melts in a prescribed manner by the process called ablation is provided to prevent overheating of the interior of the capsule. Essentially, the heating produced by the friction of the atmosphere is used up in melting the heat shield and not in raising the temperature of the capsule.

Билборд


Преди време бях направил едно проучване на пазара на Билболрдове – кой ги поставя, колко пари дава и тн, дано ви е от полза.

Тези произвеждат, монтират и узаконяват
http://www.idostyle.com/
--------------------------------------------------------
На този сайт има списък с всички оператори на билбордове в София (заедно с цените):
--------------------------------------------------------

София
бул. "Патриарх Евтимии" 16А
тел./факс 02/986 36 40; 980 69 34;
088/8921941
e-mail: office@bsb-focus.com
--------------------------------------------------------

За въпроси, моля, обръщайте се към:
Николета Балджиева
Technical Development Director
E-mail: nbaldjieva@newsoutdoor.bg

Цена на една страна:
Градове: 240-970 Euro /за 2 седмици/
Магистрали: 300 Euro /за 2 седмици/
--------------------------------------------------------

Очакваме ви в нашето ателие на адрес:
София 1303, ул."Тодор Александров" 73
(на кръстовището с бул. "Опълченска ")
тел. 920 70 57
GSM 0898 451 294
e-mail: manoloo@abv.bg
--------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------

София 1504
бул. Цар Освободител 17А
тел. 02 / 943 83 58
02 / 943 83 78
GSM 088 999 1 777
факс 02 / 943 04 60
outdoor@radea.bg
--------------------------------------------------------

АГЕНЦИЯ ИМИДЖ
1000 София
ул. "Г. С. Раковски" 145 - Г
тел.: 02/ 980 32 02; 980 56 09; 981 98 40
факс: 02/ 986 42 56
e-mail: image@imageagency.net
agencyimage@hotmail.com
--------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------

Street Plakat
адрес: 49 Evlogi Georgiev Blvd.
телефон: +35929880671
факс: +35929807170
email: nelly@street-plakat.com
--------------------------------------------------------

Kresly Advertising.Jst
29 Evl. Georgiev bul.
Bulgaria BG-1142 Sofia
Daniela Velkova
+359 2 986 06 89
+359 2 989 50 33
kresly@abv.bg
--------------------------------------------------------

"ПИЗА БОРД КОМПАНИЯ"
Адрес: 1113, София, ул. Галилео Галилей N42, бл.3, вх.А, ап. 3
Телефон/Факс: 02/870 06 18
Мобилен: 0899 15 16 16
E-mail: pizaboard@mail.bg
--------------------------------------------------------

Suns
1485
Advertising agency.
address: 1421 Sofia, 6 Plana planina str. bl. 129 ent.G-2 fl.1 apt. 13, tel.: +359 2 9631163, fax: +359 2 9632290
--------------------------------------------------------

Идея Комм
Адрес: гр. София
Рекламен отдел
ул. "Върбица" 13
тел.:9430936
факс:9430936
E-mail: ideacomm@spnet.net

Информация: Външна реклама
Сфера на дейност: Външна реклама
--------------------------------------------------------

Импресия 2003 ООД
Рекламни агенции
1000 София ул. Московска № 3-а, ет. 7 тел.: 029817029
--------------------------------------------------------

Рекламна мрежа 5 ООД София пл. България №1, НДК, оф.135 02 - 916 69 94
--------------------------------------------------------

Булмедия
Адрес: гр. София
1113
кв. Изток, ул. Чарлз Дарвин 16
тел: +359 (2) 971 71 42
+359 (2) 971 71 43
факс: +359 (2) 971 71 12
E-mail: office@bulmedia.net
Интернет сайт: http://www.bulmedia.net
Информация: Електронните билбордове. Външна реклама.
Сфера на дейност: Външна реклама
Реклама на електронни билбордове.
--------------------------------------------------------

Булмедия АД
адрес: София 1124,ул.Гогол 9
телефон: 9445225
факс: 8467247
email: bulmedia@pc-link.net
основана: 1997 г.
персонал: 5
за контакт: Натали Раева - Мениджър продажби
услуги: външна реклама
--------------------------------------------------------

Нигея Комуникейшън
Адрес: гр. София
1303, бул. Инж. Иван Иванов 70А
тел.: 02/ 9365 111; 02/ 9889 210
факс: 02/9889 211
E-mail: info@nigea.com ; svetlana@nigea.com
Интернет сайт: http://www.nigea.com
Информация: Nigea Communication предлага проектиране, изработка, монтаж и локации на:
Билборд пана/Постер афиш и тип Пиза/ отпечатване на билбордове върху фолио, винил тип PVC, хартиен носител.
--------------------------------------------------------

Импрес to rent
Адрес: гр. София
ул.Н.Бончев 8 А
тел.: 0888318714, 0887143899
E-mail: mail@impres.bg
Интернет сайт: http://impres.bg
Информация: Външно рекламна медия, рекламни съоръжения под наем - билбордове(пизи), сити лайт(ракети), виенски стълб, калкани, табели, тотеми, транспаранти
--------------------------------------------------------

Акцент адвъртайзинг ООД
Адрес: гр. София
1606, бул. Македония № 19Б
тел.: 02/ 8520023, 02/ 952 61 14; 0898 49 10 55
E-mail: office_sf@accentbg.net, accent_sf@bgmreja.com
Интернет сайт: http://www.accentbg.net
Информация: Акцент адвъртайзинг ООД е рекламна агенция, специализирана в автобусна реклама, изработка на билбордове, тотеми, външни и вътрешни реклами, печат на рекламни материали и търговия с електронни табла.
Сфера на дейност: Външна реклама
--------------------------------------------------------

Райц-2
Адрес: гр. София
1404 ул. Н. В. Гогол 5
тел.: 02 843 52 17
E-mail: raitz-2@cablebg.net
Интернет сайт: http://www.raitz-2.com
Информация: Билбордове в София и страната, широформатен печат, транспортна реклама, медийна реклама, печат в собствена печатна база
Сфера на дейност: Външна реклама
Билбордове
--------------------------------------------------------

http://www.artzone.bg/  по скоро са производители.
--------------------------------------------------------

Статус 1 АД по скоро са производители
Адрес: гр. София
бул. Цариградско шосе №9
тел.: 02 / 944 60 07, 944 29 88
E-mail: info@status-1.com ; status@bitex.com
Интернет сайт: http://www.status-1.com/
Информация: Външна реклама, градско обзавеждане.
Сфера на дейност: Външна реклама

Hypno

bombards with images and suggestions

repetition, rhythmic speech

imagery and command

talk distractingly and purposive repeating something that has nothing to do so as to forget, distract and then attack

he cures people by org sessions

mental transaction in which person focus their attention to so that they stop being critical and become more open to suggestion

trans like state - absorbed watching and doing something

time distortion, insensitivity to outside

the big thing is suggestion

ailyak is a form of mass illusion

ritual, suggestion repetition, thus people can become more susceptible to change

heightened focus of attention when something is rhythmic and repetitive and when it goes on

let your voice be or by clapping, trance dancers watching

something the same we should achieve with the word - tratata

thus we stop critically evaluating and just go with the flow

do not tell them to do something, tell them that something is good/bad and leave them on their own to do something

lead them to be focus and to believe that the leader is their pipeline to heaven

leader- enough personal will power,determination, clunky

exploit people's natural tendency to obey authority

exercise social pressure to comply whatever the authority says

meliorative suggestion - to suggest memories that are simply untrue

Разочаровани ли сте от Skype 4? Добрият стар Skype 3 е все още тук

Много хора успяват трудно да се адпатират към нови неща, така става и със Skype 4. Тази нова версия промени доста интерфейса на Skype, което стана неудобно за много хора свикнали със стария изглед. До скоро намирах линк в страницата за сваляне на Skype 4, който ме водеше към старата версия. Сега не мога да го открия и ще бъда благодарен ако някой го сподели в коментар.
Но спасение от Skype 4 все още има – Skype 3.8 (последната официална версия на Skype 3) може да свалите от тук! Не забравяйте после да отказвате обновяване на програмата.
Сайта www.oldapps.com е хранилище за стари версии, не се колебайте да търсите в него, когато ви притрябва стара версия на програма.

Каране на ски в чужбина

Кицбюел
В Кицбюел сезонната карта е към 500 евро, което е направо супер в сравнение с родните курорти.  За тези 570 евро получаваш достъп до 1100 км писти (за справка: http://www.allstarcard.at/). Проблемът е, че там настаняването е по-скъпо. Кицбюел има и негативна страна от гледна точка на руските мутри+олигарси, които са най-голямата част от туристите.  Дори властите там бяха забранили на руснаци да придобиват имоти (май дори на жената на Лужков не разрешиха).

Заради състезанията от световната купа по ски, Кицбюел е един от най-популярните курорти в Австрия и е много е скъпо в сезона. То там си е скъпо и през лятото, просто е топ курорт.

Може и да не похарчиш повече от почивка в Банско, но за да постигнеш това, нощувката няма как да бъде в хотел на пистата.  Трябва да намериш малко хотелче или стая под наем  в съседното селце (там има много). В най-лошия случай то ще е на 8-10 километра от пистите, което означава, че най удачния превоз е автомобила. Въобще в Астрия такива курорти има на всеки 15-20 километра и всички стават.

В Кицбюел под 25 евро на човек в двойна стая в интернет не съм виждал. Говорим за "къща за гости", не за хотел. Дори хостелите са от 30 евро на човек нагоре. Най-евтиното, което намерих досега за един човек беше 25,8 евро на ден при минимум 30 нощувки, иначе 30 евро.

Супермаркет - има един SPAR.
В Санкт Йохан има добър супермаркет за ски, раници и кънки.

Ски циркуса Заалбах-Леоганг-Хинтерглем.
Това е най-голямата ски зона в Австрия. С уникални и ежегодно подновявани съоръжения. Сравнително ниско е - най-високата точка е 2100м., но в сезона няма и сантиметър необработена писта. И то всеки ден. 
В Залфелден може да се наеме двустаен, напълно обзаведен апартамент за около 350 евро на седмица. Това е за четири души и е добре. Ако са непритеснителни, могат и шест да спят. Автобусът до лифта е на 20 минути, а пътуването продължава 10-15. Ски картата важи за всички автобусни линии в региона, които свързват отделните писти и селища. Всичките разходи, включително пътуването с кола и обеди и вечери навън, са по-ниски отколкото седмица в Банско.

На 15 км от Китцбюел - Хохкьосен . Ски пас 25 евра, след 11 часа има намаление. През май има фестивал на парапланеризма.

Край кабинковия лифт в Кьосен има къмпинг за каравани целогодишно. Северно от Кьосен - друг къмпинг. Има и един между Кьосен и Кицбюел.

Кирхберг, селце на 5 км западно от Кицбюел, където доста по-лесно ще се намери евтино спане, а и в баровете се пие на поносими цени (2,5 евро за бира). Ски зоната си е на практика същата като на Кицбюел, а и близостта до курорта е достатъчна, за да може човек да усети атмосферата и там. Лошото е, че ски бусовете спират към 7 вечерта, но в краен случай има таксита за около 10-12 евро.

Zillertal
Майерхофен е основният град в зоната, но около него има доста по-малки селца, където също може да се спи, а ски бусовете транспортират (ако не си с кола). Долината е огромна, за една седмица почти може да не повториш ски зона (не говоря за писта или склон), има всичко за всеки.

Спането - един етаж от къща за 780 евро за седмица с капацитет 8 човека. Намерих го в  http://www.mayrhofen.at/, системата на сайта е много удобна - задаваш параметрите на това, което търсиш (време, бройка, цена) и потенциалните хазяи ти изпращат директно оферти по мейла.
Zillertal е едно от най-добрите места за ски в Австрия.

Друго място http://www.heiligenblut.at/

виж www.bergfex.at за снежна покривка, уебкамери и видео

Осогово

http://www.tribuki.com/
Има влек, който ми направи добро впечатление, тъй като е бърз и не спира, а и няма никаква опашка.

Персоналът е от много приятни хора.

Пътят от София е 104 км, спокойно каране. От Кюстендил нагоре пътят е в отлично състояние – нов асфалт, макар, че е с много завои и стръмен.

Свикналите с всякакви екстри и перфектна обработка няма да са доволни.

Други варианти:
На горе се стига с панти чак до връх Руен, с кратко прехождане на 2-3 места, но трябва да се ходи само по билото, защото Осоговската планина е една от най-лавиноопасните в България.

Лифт Църна Могила

Лифтът Църна Могила (официално име лифт "Ледника - Банско", част от база "Академика", от където идва и другото му име, но по -известен като "Църна могила", "ледника"), е изграден основно с две цели. Едната е да качва хора до хижа Академика (по-скоро почивна база), като се слиза на междинна станция, другата е да качва състезатели горе, които са тренирали май и юни на преспа горе.

Лифтът е иницииран от проф. Иван Стайков (пръв личен приятел на Батето Славков), който тогава бил ректор на ВИФ (ръководел е и студентския спорт) и имал главна идея да се използва лятно време да качва скиори и от там по хоризонтална пътека да се отива да карат на снежника зад Църна могила в Суходола (На склона на Бански суходол се намира и понякога е голям над 300 м.). Там са се провеждали тренировките и на националния отбора по ски през 80те.

По-късно е взелто решение да се просече и писта, която зимно време не е използван за масовите скиори (работила е само няколко години и после са разбрали грешката си), защото съществува реална лавинна опасност и от двете й страни, въпреки че са били поставени предпазни мрежи, които издържали само една година и след това изчезнали (сега има само част от коловете). Пистата трябвало да се разшири, защото има една много тесна скалиста част 5-6 метра широка и опасна. Но общественото мнение е било против това начинание.
Според одобрения проект за тази писта (според концесионния договор) инвеститорът (Юлен) има задължение да рекултивира (засади с гора), а съоръжението (хубава седалка 2-ка Poma) да се използва за някой от новите лифтове. Упорито ходят слухове обаче, че вместо това ще вземат противолавинни мерки и ще я пуснат отново или да се скъси трасето на лифта. Това се потвърди с решение на общинския съвет на Банско, което дава зелена светлрина на проект за по-къс лифт в района.

По различни данни лифтът е работил за последно през лятото на 2002г.

Обща информация:
  • лифт "Ледника - Банско"
  • начална година на експлоатация
  • двуседалков лифт Poma
  • обща дължина 2413 м
  • обща денивилация 887 м
  • скорост 2,3 м/сек
  • време за пътуване в една посока - 16,5 мин
  • капацитет 250 души на час
  • Долна станция: м. "Бъндеришка поляна", кота 1590 м.
  • Горна станция: под връх Църна могила, кота около 2477 м.
Ето една интересна информация от историята на лифта:
През 1985 г. ръководството на БАН възразява в Народното събрание срещу изграждането на ски-курорта на гр. Банско поради липса на екологична експертиза. По този повод през м. юли 1986 г. се спира просичането на нови писти и се извършват проверки на терен. Установява се, че разрешеното трасе за писта Църна могила е променено необосновано.

Финалната стания и отдолу Банско.  Навремето според една снимка май е имало островърха къща, каквато имаше и на горната станция на стария лифт от Шилигарника.


Ето от тук съм взел тези страхотни снимки.  Там ще намерите фото разказ за околността и описание на мястото.